“Betegnelsen kunst strækker sig lige fra Michelangelo til et spillekort, som forvandles til en kanin.”
– Robert Storm Petersen
Ja, kunst er mange ting. Det er det vi hænger op på væggen, men det er måske også den fine krone, på den lille blomst nede i haven. Kunsten er alle vegne, hvor vi vælger at se den – og der er kunst i alt hvad vi ser, hvis vi ser godt nok efter.
Når vi handler med kunst, er det den håndgribelige kunst der er tale om. Det er maleriet, det er skulpturen, det er værket foran dig.
Vi oplever at kunsten spiller en større og større rolle i indretningen. Igen, fristes man til at sige, for nogle af os husker måske 60’erne og 70’ernes nærmest psykedeliske indretninger, med farvestrålende kunst alle vegne.
Herefter fulgte flere årtier hvor minimalismen herskede, og kunsten langt hen ad vejen måtte vige pladsen for rene linjer i sort, hvid og chrom. Det kan man mene er en kunstart i sig selv, men “kunsten” i den traditionelle forstand forsvandt ud af hjemmene i vid udstrækning i løbet af 1980’erne og 1990’erne.
Det havde naturligvis en indflydelse på prisen. Hvor flotte malerier af skove og blomster tidligere kunne indbringe tusindevis af kroner, uanset hvem der havde malet dem, stod vi nu i en situation hvor prisen ikke bare var faldet: værkerne var simpelthen decideret usælgelige!
Et skovparti som dette havde været et sikkert salg i enhver antikvitetsforretning i 1970erne – i dag kniber det lidt mere med at finde en kunde til det, men de er så småt derude igen.
De traditionelle “sofastykker” er ved at få en renæssance, og trenden i øjeblikket (2023, red.) er, at alt mere eller mindre kan sælges – bare det passer ind i den fortælling kunden er ved at fortælle i sit hjem.
Dét der skulle have været pensionsopsparingen, var nu reduceret til et værdiløst stykke lærred i en fin guldramme, som ingen længere havde lyst til at hænge op. Kun de største navne holdt nogle respektable priser, men selv blandt dem kunne det være svært at få “rigtige” penge for værkerne.
“Household names” som Bjulf og Wennerwald var ikke længere eftertragtede, og priserne på deres værker raslede ned i en uafbrudt kurs imod bunden i mere end 20 år. Man kunne virkelig købe god kunst – af meget høj kvalitet – for snart sagt ingen penge.
Men så skete der noget. I starten af det nye årtusinde begyndte retrobølgen at skylle ind over landet. Farverne kom tilbage i hjemmene, og vi husker nok alle sammen at den bedste vare man kunne have på et loppemarked, var en Rosti-skål i pangfarver. Alt hvad der lugtede af de glade 60’ere var eftertragtet – især blandt de yngste, men efterhånden også hos de lidt ældre.
I kølvandet på retrobølgen fik de abstrakte malere en renæssance. Cobra-stilens kraftige farveudtryk passede perfekt til orange plastic og teaktræ, og der begyndte at være salg i både plakater, litografier og malerier fra midten af forrige århundrede igen.
Det nye var, at det var udtrykket der var det vigtige. Selvfølgelig spillede navnet en rolle i forhold til prisen, men ikke i forhold til salgbarheden. Det var nyt, og en brydning med de seneste årtiers ensidige fokus på navne i kunstbranchen. Nu begyndte folk at købe alt, bare det havde det rigtige “udtryk”.
Skovmotivet, der havde været gemt væk i årtier, blev nu pludselig købt på loppemarkedet for 200 kroner, og fik igen en plads på væggen i Louises lejlighed, hvor det passede så fint ind i det naturalistiske miljø hun forsøgte at skabe – med udstoppede dyr, og grene fra haven, side om side med kongelige fuglefigurer, lamper og møbler i organiske former.
Strømningen er fortsat. For 10 år siden var der genrer indenfor kunsten vi ikke kunne sælge, om vi så forsøgte at forære værkerne væk. Det kunne for eksempel være det traditionelle “sofastykke”, men hjorten i forgrunden og bøgetræerne i baggrunden. I dag er der købere til dem.
De betaler ikke mange penge for værkerne, medmindre kunstneren er kendt og dygtig, men de betaler dog noget. Alt kan sælges lige pludselig – også de mere kitchede ting, som broderier og klokkestrenge. Så længe det kan passe ind i kundens “setting”, og det gør det meste efterhånden et eller andet sted.
Har du malerier, litografier eller anden kunst du ønsker vurderet? Kontakt os gerne på telefon 71 92 82 32, eller på mail kunst@borydning-danmark.dk – så giver vi meget gerne en vurdering, og et tilbud.
Eksempler på kunst vi har købt og solgt for nyligt:
Skriv et svar